Mäyräkoiran kouluttamisesta

Koska Mauri on jo 9,5-vuotias, meidän rutiinit on jo moneen kertaan hiottu eikä varsinaisesti aivan uusia asioita ole tullut opetettua mäyräkoiralle enää toviin.

Muistelin kuitenkin Maurin ensimmäistä vuotta, jolloin uusia asioita opeteltiin yhdessä koko ajan. Maukka on aina ollut perinteinen mäyräkoira siinä mielessä, että se tietää mielestään parhaiten miten asiat kannattaa tehdä. Mauri on kyllä oppinut kaiken tarpeellisen arkitottiksen, mutta se on oppinut sitä itsekseen ja omaan tahtiinsa – sen kanssa oli pakko myöntää jo varhain, että mitkään tokosulkeiset ei tuon koiran kanssa toimi. Jäljestyksessä sitten taas, (Maurin suuri intohimo) koira tiesi sanomattakin mitä tehdä  – se tajusi homman nimen ensimmäisestä kerrasta lähtien.

Arkisemmista asioista; kun esim yritin opettaa sille ”kierrä” käskyä, niin että se kiertäisi lenkillä takaisin hihnansa kanssa tolpan, puun tms takaa, niin Mauri jähmettyi aina paikoilleen tuijottamaan minua sen näköisenä, että ”niin, KIERRÄ NAINEN”.  Sen mielestä minä voin ihan yhtä hyvin olla se, jonka kannattaisi kiertää hihna suoraksi tolpan ympäriltä.

Maurin ollessa noin puolivuotias yritin opettaa sitä antamaan tassua, ihan huvin vuoksi siis. Mauri istui edessäni ja minä olin lattialla polvieni varassa toistamassa käskyä. Mauri katsoi minua järkähtämättä kasvoihin sen näköisenä, että ”en ymmärrä mitä hiton hyötyä tästä tempusta muka on”. Eikä siis suostunut reagoimaan käskyyn mitenkään edes tarjoamalla mitään temppuja varalle (niinkuin noutaja tekee). No, otin Mauria sitten tassusta kiinni ikäänkuin esimerkiksi siitä, mitä siltä odotetaan, samalla kun toistin käskyn ”anna tassu”.

Mäyräkoiralta meni tässä vaiheessa tasapaino, joten se kaatui kyljelleen lattialle. Sillä hetkellä Maurin ilme kertoi enemmän kuin tuhat sanaa koiran maatessa liikahtamatta kyljellään lattialla tassu edelleen omistajan kourassa…..

Tämä sarjakuva kuvaa Maukan asennnetta koulutukseen/suoriin komentoihin täydellisesti. Snoopyssa taitaa sittenkin olla ripaus mäyräkoiraa mukana 🙂

Categories: Uncategorized | 8 kommenttia

Artikkelien selaus

8 thoughts on “Mäyräkoiran kouluttamisesta

  1. Olitpa löytänyt osuvan sarjiksen. Samalta tuntuu tässäkin taloudessa kovin usein – todennäköisesti sekä emännästä että mäyräkoirasta!:)

    • laukku

      Heh joo, siitä tuli kyllä välittömästi mäyräkoira mieleen…. :-))

  2. Mäyriksethän osaa kaiken tarpeellisen omasta mielestään. Eikä niistä koskaan siis koskaan tulekaan mitään palvelukoiria. Liian viisaita varmaan siihen hommaan. Hyvä, ettet vienyt loppuun asti sitä tassun opettamista. Sen turhempaa juttua ei voi koiralle opettaakaan. Tuo kierrä komento on onneksi meillä hallussa kun minusta ei oikeasti ole enää itsestä välttämättä kiertämään jotain tolppaa hankikelillä. Sen komennon Ossi on oppinut vasta minun sairastumiseni ja heikentyneen tasapainon jälkeen. Sitä ennen se olin tietysti minä joka kiltisti kiersi puut sun muut:) Terveisiä M-L ja Ossi

    • laukku

      Joo, kierrä-komento on kyllä ihan tarpeen muutenkin, kun on kaiken maailman piennarta ja pöpelikköä matkan varrella. Maurikin kyllä kiertää jo nykyään, mutta olen huomannut että mitä vähemmän tässä kohtaa komennan, sen paremmin kierto sujuu 🙂

  3. Joo, mä olen niin samaa mieltä Mauri-sedän kanssa, ei kannata hötkyillä ja mitä himpskatin hyötyä tästä tempusta on. Nyt mulle on tullu lisäks tähän tottisteluun uhmaikä. Mä tuijotan äippää silmiin, vaikka hyvin tiiän mitä pitäs tehdä ja ootan, että äippä antas periks. Ei hän kyllä anna, mun harmiks. Venkoilen silti.

    • laukku

      Äipällesi tiedoksi, että toi uhmaikä on täällä kestänyt jo melkein 10v… 🙂 eipä sillä, kyllä Maurikin koulutettavissa on ollut, mutta sen kanssa on saanut miettiä motivoinnin ja kaiken muun vähän eri tavalla valmiiksi kuin ton noutajan kanssa, joka heittää oitis vaikka kuperkeikkaa namin toivossa 🙂

  4. Kas, sarjakuvahan on kuin just eikä melkein tallennettuna mäyräkoiran maailmasta 🙂 Kylläpä tuntui osuvalta 😉 Ja tuo kuvaus tassun antamis-käskystä…miten niin olen kohdannut vastaavaa Alphonsen kanssa joskus?? 😀

    • laukku

      Lieköhän Ressun esikuvana sittenkin oikeasti mäyräkoira… 🙂 Ei oo mäyräkoirat luotu tassua antamaan, sitä mieltä on ainakin Mauri 🙂

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Pidä blogia WordPress.comissa.

